sobota 23. června 2012

BLOWER DOOR TEST


Dnes přišel ten dlouho očekávaný den "D", kdy jsem se měl konečně dozvědět reálný stav provedení našeho domu a to, jestli veškerá vynaložena námaha a pečlivost při provádění všech detailů a napojení konstrukci byla dostatečná. Včera jsem ještě dokončoval poslední detaily před dnešním testem. Přelepoval poslední spáry a tmelil detaily v konstrukci. Přiznám se, že od rána jsem měl žaludek na vodě, stejně jako asi většina stavitelů a investorů, kteří prováděli tento test na svých domech. Poslední tři dny jsem potom po večerech pročítal diskuse a zkušenosti lidí s testem a hodnotil jejich nedostatky, tak abych je případně mohl odstranit na našem domě. Přestože jsem se v průběhu celé stavby snažil maximálně dodržovat zásady vzduchotěsnosti a tmelil jsem všechno jako blázen hlavně v místech, kde už by nebylo možné se později dostat, tak jsem si vůbec nedokázal představit jak na tom ve skutečnosti nás dům bude. Jediné co jsem si myslel, že to bude buď hodně dobrý, nebo hodně špatný. Ale po studování na internetu jsem se dozvěděl že svépomocní stavebníci dosahují nejlepších výsledků a to mě uklidnilo.
Popisovat princip a způsob samotného blower door testu asi nemá smysl, protože dnes už je informací o něm plný internet a není žádný problém si to vyhledat, pokud to člověka zajímá.


Norma ČSN 73 0540–2 definuje doporučené mezní hodnoty celkové výměny vzduchu n50, (číslo udává, kolikrát se za 1 hodinu vymění objem vnitřního vzduchu vytápěného objektu při tlakovém rozdílu 50 Pa)
  • Stavajici stavby > 7 h-1
  • Soucasna novostavba  - Přirozené větrání 4,5 h-1
  • NED s nucenym  větráním 1,5 h-1
  • NED s nucenym větráním se zpětným získáváním tepla (rekuperace) 1,0 h-1
  • Nucené větrání se zpětným získáváním tepla se zvláště nízkou potřebou tepla na vytápění (pasivní domy) 0,6 h-1
V našem domě test prováděl Ing. Zbyšek Kubíček, který je jednatelem společnosti EZK CZ s.r.o.
www.test-blowerdoor.cz
S jeho přístupem a prováděním testu jsem byl velmi spokojený a mužu doporučit.Tuto firmu jsem si vybral s ohledem na cenu, dostupnost a měření o víkendu bez příplatku. Celková cena kterou jsem zaplatil vc.DPH a dopravy byla 5040,-kc.
Měření se provádělo přístrojem Minneapolis , ktery je v CR nejrozšířenější.

Po utěsnění všech prostupů obvodového pláště jako jsou odpady, komín, vývody rekuperace, prostup pro solární hadice, odvětrání kanalizace atd.. se vytvořil podtlak, který umožnil projít dům a s pomoci anemometru vyhledat případně netěsnosti a opravit je. Našlo se pár míst, kudy nepatrně proudil vzduch. Typickým místem je spodní roh oken, kde je problematické důkladně přilepení parobrzdne pásky kolem rámu okna. Tyto místa jsem proto z preventivních důvodů přetmelil sikaflexem u všech oken. Okna SLAVONA jinak obstála se cti a všechny těsní dokonale.
Po utěsnění těch pár míst a provedení finálních testu při přetlaku a podtlaku vyšel průměr měření při podlahové ploše 150m2 a objemu domů 496m3 na luxusních n50 = 0,18 h-1. S ohledem na složitost 3 úrovňového střešního pláště s pohledovým krovem a toho, že je to můj první dům, tak jsem si nemohl přát víc a v tento výsledek jsem ani nedoufal.
Mnohem důležitější je pro mě fakt, že dům bude fungovat tak jak má a že zbytečně nebudu pouštět teplo do exteriéru vždyť norma říká u pasívu max. výměnu 60% objemu/hod. a my máme 18%/hod. - jupii.
Ing. Kubíček mě sdělil, že latexovým nátěrem OSB pláště by šlo výsledek posunout možná až na hodnotu 0,10 ale s ohledem na dosažené výsledky a pracnost nátěru celého pláště a toho, že dům bude difúzně otevřený jsme se shodli, že by to nemělo smysl a ekonomickou návratnost.
utesneni kominu dusi z mice

detail utesneni vyvodu rekuprace

priprava ramu do dveri


osazeni ventilatoru pro podtlakove mereni

kontrola tesnosti a vyhledavani netesnosti pomoci anemometru

monitor pristroje ukazuje udrzovany podtlak 50Pa behem vyhledavani netesnosti

finalni mereni podtlaku
po otoceni ventilatoru a mereni pretlaku


 nekvalitni fotka vysledeku na monitoru 0,18  az budu mit certifikat, tak ho sem nahodim

Doplneni o Certifikat mereni:
 



7 komentářů:

  1. ahoj stavba moc pekna na kolik to prislo do teto fáze od ničeho?take zvazujeme drevostavbu svepomoci

    OdpovědětVymazat
  2. Ahoj, od prvního kopnutí po současnost je to 1.6 mil.kc, ale v tom jsou i věci, které jsou nakoupené ale nejsou namontované. Např. prkna na fasadu cca 70tis.kc, krbova vložka Hoxter 55tis.kc, eps do podlahy 32tis.kc, izolace do pricek, zaloha na vrata Lomax atd...

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj, velká gratulace k úspešnému testu :-)
    Sleduju tvůj blog skoro od začátku. A vždycky se nemůžu dočkat dalšího "dílu". Rád bych si také postavil dřevostavbu, tak za dva tři roky - teď mi to moje práce nedovolí. Co se týče rozpočtu asi nemáš nějákou podrobnou přehledovou tabulku, co co stojí?

    Ať se daří

    S pozdravem Vojta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Vojto, diky za gratulaci a za sledovani blogu. Jsi jeden z lidi, pro ktere to vsechno pisu, abych ti priblizil co vsechno stavba domu obnasi. Tabulku samozřejmě mám a to velmi podrobnou. Troufam si tvrdit,ze jsem s presnosti na tisicikoruny. Planuju ji sem hodit až po kolaudaci, aby to bylo kompletní, ale jestli chceš, mužu ti ji poslat na e-mail, když mi ho pošleš. Zatím ahoj a pomalu začni plánovat, jestli chceš za dva roky začít! :)

      Vymazat
    2. Samozřejmě už plánuju, zatím jen maluju ve sketchupu. Mám na to na služebkách po večerech spoustu času. A řeším pozemek, jeden mám, ale je tu problém s příjezdovou cestou - nikdo mi není schopen říct komu ten kus patří, abych ho koupil...
      Jinak pokud to nebude moc vlezlé: vojtamatousek@gmail.com Samozřejmě si to nechám jen pro sebe. Díky Vojta

      Vymazat
  4. Dobry den, OSB desky jste tedy spojoval tmelem a pak jeste vsechny spoje prelepoval airstop paskou? Myslite, ze to bylo zasadni pro dosazeni takove hodnoty pruvzdusnosti?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím Jane, řekl bych to jednoduše "Dábel se skrývá v detailu". Jinak řečeno, pokud bych si u většiny detailů řekl to bude stačit, tak by výsledek nebyl tak dobrý. V každém případě, tím že jsem kombinoval tmel, následně jsem plochy spojů přebrousil vybrační bruskou a přelepil, tak jsem si mohl dovolit použít Airstop pásku jen v poloviční šířce a tím jsem dost metrů a peněz ušetřil. (řezal jsem ji podél na polovinu)V každém případě myslím, že to nebyla zbytečná práce a i dnes bych to dělal stejně. Zdraví Petr

      Vymazat